mandag, marts 27, 2006

Praktisk hukommelsestab

I går kunne man læse i en leder i Politiken:

Berlingske Tidendes tophistorie i går slog hovedet på sømmet: Avisen bringer en Gallup-undersøgelse, der viser, at et flertal af befolkningen anser regeringens tætte samarbejde med Dansk Folkeparti for at være en belastning for Danmarks omdømme. Og i det konservative regeringsparti er det flertal endnu større end i befolkningen som helhed.

Men hey, er det ikke samme avis som en lille uge tidligere skrev:

Når det alligevel er problematisk med de mange opinionsmålinger, skyldes det, at de også sætter folk i bås, forsimpler og dermed risikerer at skabe et skævt billede af virkeligheden. Derfor kræver det stor ansvarlighed og grundighed at omgås meningsmålinger, hvad enten man udfører, videreformidler eller kommenterer dem.

Senest har en måling foretaget af analyseinstituttet Catinét for Ugebrevet A4 gjort sig fortjent til kritik for en stærkt kritisabel tre i én-metodik, der nok så effektivt sørger for at få ét svar på hele tre spørgsmål. Problemet er bare, at de tre spørgsmål - om man har forståelse for flagafbrænding, boykot af danske produkter og angreb på danske ambassader som reaktion på Muhammedtegningerne - på ingen måde kan sidestilles.

Til meningsmålingen har Ulla Nørtoft Thomsen følgende betragtning:

51 procent af danskerne mener, at regeringens tætte samarbejde med Dansk Folkeparti skader Danmarks omdømme i udlandet. 34 procent mener, at samarbejdet ingen indflydelse har på Danmarks omdømme. 7 procent mener, at samarbejdet gavner Danmarks omdømme, mens 9 procent svarer ved ikke (Berlingske 25.03.06). Nu specificeres det ikke, om man mener hos saudierne eller hos amerikanerne, hollænderne, franskmændene og tyskerne. Ellers en vigtig detalje.

Og det er nemlig en meget meget vigtig detalje, men det generer naturligvis ikke Politiken, i det de denne gang kan bruge meningsmålingen. Med andre ord: den er naturligvis fornuftig…

Ulla anfører endvidere:

Og gæt, hvem der så ellers trækker i den retning? Det gør de konservative. 53 procent af dem mener, at samarbejdet skader vores omdømme, mod kun 28 procent af Venstrefolkene og 4 procent af DF.

På den baggrund er det at hævde, at: ”i det konservative regeringsparti er det flertal endnu større end i befolkningen som helhed”, nok at stramme virkeligheden for meget. Forskellen er 2 procent kære venner 3 procent over halvdelen.

Når man som Politiken kan hævde at 51 procent konstituerer "et flertal af befolkningen", så er man desperat. Især når man med en sådan anskuelse tydeligt går stik imod egne opfordringer i sammenhænge, hvor sådanne målinger ikke understøtter Politikens interesser.

Men det er skam ikke noget nyt, jeg har før taget Politiken i manipulationer af den art...

Per

1 kommentar:

Tina Petersen sagde ...

Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818