onsdag, marts 22, 2006

Bertel Haarder

Hvis det er mandens ambition at rede det heldigvis døende kirkeliv ved indoktrinering og bederum i klasseværelserne, så kan han fandeme rende og hoppe!

Ja, Bertel det er vigtigt at kende vore forudsætninger som kristen kulturnation, så man kan navigere – fuldstændigt rigtigt. Men så stopper det også der makker! Vi mangler stadigt videnskabeligt at analysere, hvor uendeligt skadelige de kristne idealer er for menneskeheden. Alene det at disse idealer i grunden ikke handler om denne verden, sladrer jo om præcis, hvor afsindigt det er overhovedet at benytte sig af dem.

Kristendom burde overhovedet ikke være et fravalg i dette land – derimod et tilvalg for de tåbelige, og de som i grunden ikke har et valg.

Skrub over til de konservative eller DF, hvis du synes, at det er så skide spændende at synge salmer og bede til noget, som ikke svarer igen.

Per

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hmm... ikke svarer igen? Jeg har prøvet, og 'det' svarede faktisk igen! Tro det eller lad være...

Per sagde ...

Tro det eller lad være...

Jamen, jeg tror det da, kære ven... men fortæl mig lige: hvad ryger du?

Per

Anonym sagde ...

Kings, som regel. 15-20 om dagen. Hva' ryger du selv?

Om substansen i dit argument kan jeg bare spørge:

Har du selv prøvet at bede, siden du skråsikkert kan sige, at 'det ikke svarer igen'?

Vi er jo enige om, at videnskaben ikke er nogen religion, blot en god metode. Iflg. denne metode bør man ikke udtale sig skråsikkert om noget, man ikke på en eller anden måde har 'testet'.

Er det ikke ca. sådan, den er, den videnskabelige metode?

Per sagde ...

Kings, som regel. 15-20 om dagen. Hva' ryger du selv?

Røde Cecil, samme antal ca.

Har du selv prøvet at bede, siden du skråsikkert kan sige, at 'det ikke svarer igen'?

Da jeg var meget yngre end jeg er nu bad jeg faktisk, fordi min mor fortalte mig, at det gjorde hun.

Hørte imidlertid aldrig et kvæk fra Gud, og på et eller andet tidspunkt besluttede jeg mig for, at det næppe var givtig praksis.

Jo, jo: dybt videnskabeligt...

Er det ikke ca. sådan, den er, den videnskabelige metode?

Helt bestemt... men man skal levne plads til en dybfølt overbevisning en gang imellem. Også fordi videnskaben sjældent har helt præcise svar.

Oplever man så, at ens overbevisning ikke giver pote, skal den naturligvis ud til højre i en fart!

Per

Anonym sagde ...

Jeg tror ikke, at videnskab og gud behøver være modsætninger. Men det kræver naturligvis en frigørelse fra videnskabelige såvel som religiøse dogmer at forbinde domænerne.

Buddhisterne er nok dem, der kommer tættest på med deres diktum om, at dem, der tror verden er en illusion, er nogle tåber. Men dem, der tror, verden ikke er en illusion er nogle endnu større tåber.

Vaya con dios...

Anonym sagde ...

Linket
-ambition
som du referer til kan heller ikk findes på DR's hjemmeside.
Kan du finde det?

Hilsen
Charlotte